ثامن

ثامن

سیستم های امنیتی

صندوق فروش چیست و چرا باید صندوق فروش داشته باشیم؟

 

 

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به تبع آن تغییر سبک زندگی بشر، نیازهای آدمی را دگرگون ساخته و به تدریج شیوه های جدید جایگزین شیوه های سنتی و قدیمی شده اند. در روزگاری که تمام امور حسابداری در دکان ها و حجره ها با چرتکه انجام می شد شاید کسی باور نمی کرد زمانی برسد که دیگر این وسیله کاربردی نه تنها پاسخگوی شاغلین حرف مختلف نباشد بلکه مخل انجام امور اقتصادی ایشان نیز باشد.

 

حتی ماشین حسابهای رومیزی نیز نتوانستند برای مدت زیادی جایگزین ابزار قدیمی باشند و امروزه شاهدیم استفاده از انواع رایانه ها جزء لاینفک زندگی انسان ها شده اند؛ رایانه هایی که روز به روز ارتقا یافته وکارایی های بیشتری پیدا می کنند. صندوق فروش (POS)، جزو ابزارهایی است که اطلاعات خرید، فروش و سایر هزینه های یک واحد شغلی را به صورت مکانیزه محاسبه، ثبت و در پایان برگه فیش را به همراه جزییات صادر می کند.

ابزاری که جایگزین ابزارهای قدیمی شده است. علاوه بر صندوق فروش، نرم افزارهایی نیز طراحی شده اند که با نصب آنها بر روی رایانه های فروشگاهی می توان این امر را انجام داد. استفاده از صندوق فروش ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی افراد و درنتیجه جامعه، دقت و نظم امور را بالا می برد و از درصد خطا و اشتباه می کاهد که این مهم، منجر به رشد فعالیت شغلی می شود. ارائه فاکتور فروش به مشتریان، اطمینان آنها را بیشتر می سازد و موجب رفع شبهه و سوء تفاهمات احتمالی می شود.

 

 

یکی از اهداف مهم استفاده از صندوق فروش، شفافیت امور مربوط به هزینه هاست چرا که از طریق ارائه فاکتور و ثبت مبادلات، فعالیت های اقتصادی قابل استناد می شوند .

صندوق های فروش باید چند ویژگی را در خود داشته باشند که عبارتند از:

  1. قابلیت ارتقا

  2. کیفیت مناسب

  3. به روز بودن قابلیت استفاده از کارت های اعتباری

  4.   دارا بودن بارکد خوان که به منظور شناسایی کالا استفاده می شود و به نحو چشمگیری در وقت مشتری و فروشنده صرفه جویی و از ایجاد صف های طولانی جلوگیری می کند.

  5. ساختار صندوق فروش مناسب کار متصدی آن است و به نوعی طراحی شده است که به کاربر نظم می دهد. دارا بودن کشوی پول، نمایشگر خاص مشتری و صدور فیش و … .

  6.    از دیگر مزایای کار با این دستگاه امکان دسترسی به گزارش واقعی روزانه و آگاهی یافتن از اینکه کدام کالا پرفروش یا کم فروش تر بوده اند، صرفه جویی در هزینه ها و قابلیت نگهداری هزینه ها است.

 

 

صندوق های فروش بسته به قیمت آنها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

– ECR که برای فروشگاه های کوچک مانند سوپرمارکت ها کاربرد دارد.

– POS که برای فروشگاههای زنجیره ای بزرگ کاربرد دارد.

– TOUCH POS که در فست فودهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

شایان ذکر است برای بهره برداری لازم از امکانات این وسیله می بایست تمهیدات لازم اندیشیده شود و موانع و مشکلات، شناسایی و برطرف شوند تا شفاف سازی که توسط عوامل و امور مختلف همچون استفاده از صندوق فروش، حاصل می شود موجب رغبت و اطمینان روزافزون مردم برای استفاده از آنها شود که این مهم به علت ایجاد شفافیت، خود، قطعا دستاوردهای بزرگ و مهمی در برخواهد داشت.

 

 
 

فرق pos بانکی با pos فروشگاهی در چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

  Pos بانکی: صندوقی است كه نوع پيشرفته آن رايانه‌ايي كامل با يك مانيتور كوچك ولي مناسب دارد كه از ديد مشتري فقط يك فيش با جزييات خريد صادر مي‌كند و از ديد كارفرما، اعمال كنترل و حسابداري مكانيزه را نيز انجام مي‌دهد.

ساده‌ترين نوع آن كه در ميوه فروشي‌ها نيز ديده مي‌شود فقط يك ترازوي رقمي است كه با وارد كردن قيمت، مبلغ كل را محاسبه كرده و فيش مي‌دهد. جزييات خريد در اين نوع فيش نيز ذكر مي‌شود. به اين دستگاه "پوز" يا (POS=Point Of sale) گفته مي‌شود. اين پايانه ها كه در اصل يك كامپيوتر ميباشند به منظور استفاده در نقطه فروش طراحي شده‌اند، بگونه‌اي كه فضاي كمتري را اشغال مينمايند و تجهيزات جانبي آن مناسب كاربري صندوق دار است.

در اين پايانه ها از باركد خوان به منظور شناسائي كالا استفاده ميشود و داشتن كشوي پول و نمايشگر خاص مشتري علاوه بر صفحه مانيتور و پرينتر صدور فيش از ويژگيهاي عمده اين نوع پايانه‌هاست.

 

Pos فروشگاهی: این دستگاه یک سیستم تخصصی جهت مصارف ویژه در پایانه های فروش قرار میگیرد  وبه کاربر اجازه میدهد تا با بکاربردن از لوازم سخت افزاری و قابلیت نرم افزاری فراوان قسمت فروش یک فروشگاه را کنترل نماید البته این کار باسرعت زیاد و دقت فراوان انجام خواهد شد .
این قبیل دستگاه ها میتواند به صورت سینگل یا تک کاربره به خدمت گرفته شوند و یا میتوانند به صورت چند کاربره در نقاط مختلف یک فروشگاه میتوان استفاده کرد البته در این موارد یک سیستم رایانه قوی به صورت سرور مرکزی در یک نقطه فروشگاه میتواند به عنوان دستگاه مادر به کلیه سیستم های فروش معرفی میگردد البته این کار توسط مدیر سیستم انجام خواهد شد.

همینطور سطح دسترسی های مختلفی را میتوان جهت کاربران مختلف ایجاد نمد تا کار بران در حیطه کاری خود فقط فعالیت نمایند که شامل:

کیس کامپیوتر ، مانیتور ، فیش پرینتر ، بارکدخوان بارکداسکنر ، بارکدریدر ، نمایشگر دوم ، موس ، کیبرد ، کشوی پول که با امکانات فوق العاده و اطلاعاتی از قبیل لیست 7000 از مواد غذایی تعریف شده در فروشگاه ها و نرم افزار قدرتمند فروشگاهی با کاربری بسیار ساده و به روز ، مورد استفاده مشتریان قرار گرفته است ، این دستگاه با شبکه شدن به دستگاه های همسان اطلاعات چند صندوقرا به طور همزمان بایگانی و تغییرات ایجاد شده را اعمال می نمایند به صورتی که اطلاعات تمام دستگاه ها یکسان است ، صندوق فروشگاهی پوز قابل هماهنگ شدن با   بارکدزن مانند ترازوی ویستا ، ترازوی بارکدلیبل متلر ، ترازوی دیجی و ترازو ال اس تو به دلیل داشتن سیستم تولید بارکد برای هر کالای وزنی ، که اطلاعات کالای وزن شده را توسط بارکداسکنر به صندوقانتقال می دهد بدینوسیله در فاکتور مشتری تمام اطلاعات خرید به صورت جزئی در قید میگردد .

 

 

کاربرد های pos بانکی


1-    کاربری جامع و آسان و پاسخگویی به تمام نیازهای اطلاعاتی و سیستمی کاربران
2-    مبتنی بر فرآیند جریان کاری Work Flow فعالیتها و عوامل مرتبط با پذیرندگان
3-    امکان تخصيص دستگاه های پایانه فروش به فروشگاه ها
4-    قابلیت بارگذاری دستگاه از طریق نرم افزار
5-    امکان ورود اطلاعات پذیرندگان در نرم افزار توسط نمایندگان در هر استان و به صورت همزمان
6-    ورود اطلاعات مکانیزه فايل افتتاح حساب به نرم افزار جهت تخصيص دستگاه های پایانه فروش
7-    امکان ارسال فايل پایانه های تخصيص یافته به بانك جهت تعريف دیتای مربوطه در سوئيچ بانك و فعال کردن دستگاه فوق
8-    قابلیت فراخوانی اطلاعات برگه های نصب در زمان ثبت تائید نصب در نرم افزار
9-    انتقال اتوماتیک اطلاعات نصب دستگاه ها به نرم افزار پشتیبانی در زمان مقرر جهت زمان بندی و تنظیم بازدید از دستگاه ها
10-    قابلیت مسیربندی براساس آدرس یا کدپستی و چاپ مسیرهای مشخص شده به صورت روزانه و ارائه به تکنسینها جهت بازدید از دستگاه ها
11-    ارسال موارد ناقص برگه های نصب و بازدید به صورت لحظه ای به کارتابل واحد کنترل خدمات مشتریان و......

 

 

کاربردهای pos فروشگاهی

 

 

1- امکان اختصاص هر کالا به کد گروه خاص و تغيير آن در هر زمان

2- امکان كنترل باز و بسته شدن کشوي پول و پيغام روي نمايشگر مشتري و امكان كنترل نرم افزاري صفحه کليد قابل برنامه ريزي

3- امکان ارتباط با سيستم EFT/POS بانکي و دريافت يا ارسال اطلاعات فاکتور و تعريف کارتهاي اعتباري سيستم بانکي کشور

4- افزودن امکان کار با Barcode Reader ،Magnetic Card Reader و Smart Card Reader به منظور استفاده از کارتهاي اعتباري و کارتهاي تخفيف

5- امكان صدور فاكتور از طريق استفاده از باركدخوان، صفحه كليد و يا انتخاب كد

6- كالا از بين كالاهاي معرفي شده در سيستم به همراه نمايش موجودي كالاي در حال فروش.

7- امكان جستجوي سريع كليه فاكتورهاي قبلي از طريق تاريخ و يا شماره فاكتور

8- امكان صدور فاكتور نقدي و غير نقدي و گزارشگيري از فاكتورهاي غيرنقدي پرداخت نشده.

9- امكان صدور اعلاميه قيمت براي يك و يا گروهي از كالاها.

10- مبتني بر بارکد بودن (Barcode Base)

11- قابليت تعريف کدينگ محصولات بصورت شناور متناسب با نياز مشتري

12- امكان ثبت اطلاعات و عمليات انبارگرداني

13- امکان گروه بندي کالا بنابر نياز مشتري (مشتري مي تواند گروههاي خود را معرفي نموده و بر اساس آن گزارشات بسيار مفيد جهت ارائه به مديريت تهيه نمايد)

14- استخراج گزارش فروش كالا به تفكيك بازه هاي زماني

15- امكان تعويض كالا به صورت هوشمند و محاسبه اتوماتيك مابه التفاوت دريافتي يا پرداختي با توجه به تاريخ رويداد.

16- امكان قرار گرفتن صندوقهاي متعدد در هر مركز فروش

17- كنترل تفكيكي و متمركز صندوقها از طريق دسترسيهاي سرپرست

18- امكان كنترل خروجيهاي صندوق به تفكيك بانك، فرمهاي تنخواه، برداشتهاي مديريت و ...

19- استخراج گزارشات كنترلي صندوق

20- استخراج گزارش فروش واقعي روزانه (به تفكيك فروش ناخالص، تخفيف، مبلغ تعويضي و ...)

21- استخراج گزارش كم فروش ترين و پرفروش ترين كالاها به تفكيك پارامترهاي مختلف

 

 این صندوق فروشگاهی به دو قسمت تقسیم می شود یه نوع صندوق فروشگاهی داریم

صندوق فروشگاهی عدد نویس و یه صندوق فروشگاهی داریم فارسی نویس

صندوق عدد نویس:

در فروشگاههای که میخواهند فقط مجموع کل فروش را به دست بیارند از این صندوق استفاده میکنند .

مثال :شما یه داروخانه ای دارید می خواهید صندوق فروشگاهی استفاده کنید خوب ما به شما صندوق فروشگاهی عدد نویس پیشنهاد میکنیم  

در حدود 90 درصد داروخانه بخاطر اینکه میخواهند یک فیش بدهند به مشتری ها خیلی زیادی دارند  و در آخر شب  یه موجود داخل صندوق بگیرند از صندوق فروشگاهی عدد نویس استفاده میکنند البته صندوق 2 فیش هم موجود هست ولی  از دو فیش خیلی کمتر استفاده میکنند. صندوق فروشگاهی دو فیش هم کاراشون این است که یه فیش به مشتری می دهد یه فیش تو خود دستگاه ذخبره می کند و صندوق فروشگاهی دو فیش بیشتر مورد استفاده داروخانه می باشد در حال حاضر صندوق فروشگاهی دو فیش و صندوق فروشگاهی دو فیش  موجود می باشد. 

صندوق فارسی نویس:

صندوق فروشگاهی فارسی نویس از سال 1379 وارد ایران شد و اولین شرکتی که صندوق فروشگاهی فارسی نویس وارد کرد شرکت کاسیو بود. ولی موجودی جنس که وارد صندوق بشه خیلی کم بود ولی از سال 1382 به بعد صندوق های فارسی نویس وارد بازار ایران شد این صندوقها از سیستم برنامه های حسابداری و فروشگاهی ساده نصب می شد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مریم ׀ تاریخ: سه شنبه 16 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , ntsamen.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com